alettejansma.reismee.nl

Vakantie

Nu ruim een week op vakantie. Ook deze tijd vliegt voorbij. Zaterdag 24 Maart kwam Roelanda aan in Mombasa. Vanaf het vliegveld zijn wij met Kate meegereden naar town waar wij tot een uur of 13:00 in een cafe / restaurantje gezeten hebben. Daarna heeft Kate ons naar het treinstation gebracht, waar wij na een uitvoerige controle met de trein naar Nairobi zijn gereisd. Wat voor Roelanda een hele omweg was omdat zij met het vliegtuig vanuit Nairobi naar Mombasa is gevlogen diezelfde ochtend. Maar dit kon even niet anders. De treinreis was al een safari trip. De treinrails loopt door Tsavo East en West waardoor wij onderweg al verschillende dieren hebben kunnen spotten. De treinreis duurde in totaal vijf uur. Hoewel wij vanaf het treinstation met de taxi naar een hotel in de stad Nairobi zouden gaan, werd ik gebeld door de organisator van de safari dat onze gids klaar zou staan om ons op te pikken. Maar dan moesten wij wel bij de eerste stop eruit en dan een volgende trein pakken. Naar mijn idee ging deze trein rechtstreeks en zou geen tussenstop maken. Uiteindelijk gaf ik mijn telefoon aan een Keniaanse man die tegenover ons zat (hier hadden wij de hele weg al contact mee) zodat hij de juiste informatie kon geven. Wij konden gewoon blijven zitten en de man tegenover ons heeft ons na het uitstappen naar de juiste plek gebracht waar wij opgehaald werden door de gids. De nacht hebben wij doorgebracht in een hotel in Nairobi en de volgende ochtend om 07:00 vertrokken wij naar Masaai Mara. Onderweg nog twee keer gestopt voor wat mooie kiekjes. Rond 14:00 waren wij bij Masaai Mara waar wij in een luxe tent verbleven voor twee nachten. Bij Masaai Mara hebben wij de meeste dieren kunnen spotten in een avond gamedrive en een dag gamedrive. Ook hebben wij een rondleiding gehad in een Masaai dorp waar er eerst uitleg gegeven werd: om een Masaai man te worden moet je een leeuw vangen en terugkomen met een hoofd, poot en tand. Na deze uitleg mochten wij met de leeuwenkop op de foto. Daarna werd er voor ons een Masaai dans gedaan. De betekenis van deze dans was deels het vieren van de overwinning op het vangen van de leeuw, deel van de dans was als een begroeting, en het springen in de dans is om een vrouw te willen. Degen die het hoogste sprong betaalde het minst aan een bruid schat. Het is gebruikelijk binnen de Masaai om twee vrouwen te hebben. De eerste vrouw woont in een huis aan de rechterzijde en de tweede vrouw aan de linkerzijde. De huizen worden door de vrouwen gebouwd doormiddel van koemest. Fijn dat wij daar ook binnen mochten zitten. Deze mensen blijven ongeveer tien jaar op deze plek en daarna trekken zij weer verder. Na deze rondleiding nog op de school gekeken waar alle kinderen vanuit de hele omgeving naar toe komen. Sommige kinderen verblijven daar doordeweeks in verband met de grote afstand van huis naar school.
Dag drie zijn wij doorgereden naar Lake Nakuru waarbij wij een tussenstop hebben gemaakt en hebben gevaren waarbij wij Nijlpaarden en pelikanen hebben gezien. En nog een wandeling in de natuur tussen de zebra’s en andere dieren. Na deze stop zijn wij doorgereden en hebben meteen een avond gamedrive gedaan. En daarna in een hotel geslapen in een dorpje.
Dag vier zijn wij doorgereden naar Amboseli ook weer een prachtig park en veel dieren gezien. Na de gamedrive hebben wij geslapen in een prachtige lodge. En eindelijk had ik echt weer een keer een goede douche met warm water. Ik heb er denk ik wel een haf uur onder gestaan. Hoewel ik het voor mijn gevoel niet gemist had, voelde dit zo luxe!
Dag vijf zijn wij doorgereden naar Tsavo East en dat ging niet helemaal vlekkeloos. De reis begon op zandwegen en omdat het in de nacht geregend had, was de gids continu met tegenliggers in gesprek om te vragen of de weg begaanbaar was. En zo af en toe nam hij geen risico en koos hij een andere weg. Wij zijn met een smoesje door een bewaakt terrein gereden maar moesten daarvoor wel even doen alsof wij geïnteresseerd waren in een lodge bij Tsavo West. Na deze rondleiding konden wij doorrijden, alleen kwamen wij vast te zitten in een plas. Na wat gepruts met matten kon de bus verder rijden. Bij Tsavo East aangekomen kregen wij eerst een lunch en was er tijd voor ontspanning. Om 16:00 begon onze avond gamedrive. Doordat het afgelopen week geregend had was het op sommige plekken modderig. Ook hier was de gids continu aan het kijken of wij erdoor konden. En ook hier kwamen wij vast te zitten. Helaas lukte het deze keer niet om er zelf uit te komen, dus werd er hulp ingeschakeld. Tijdens het wachten deed de gids vast zijn schoenen uit om in de modder te stappen, en werden er wat voorbereidingen verricht. Toen de andere safari auto eraan kwam, bleek er nog een haak te missen aan het touw. Ook hier werd een creatieve oplossing voor bedacht. Na hoge toeren kwamen wij uit de eerste plas en daarna moesten wij nog door plas twee. Helaas liep dit minder vlekkeloos en na een groot kabaal bleek de bumper er te zijn afgetrokken en de bus zat vast in de plas. Wij zijn daarna meegereden met de andere safari auto terwijl onze gids op hulp ging wachten. Rond 19:00 waren wij weer terug bij de lodge.
Dag zes startte onze gamedrive later dan gepland doordat de bus eerst nog gemaakt moest worden. En daarna werd ik gebeld dat de safari auto die ons gisteren geholpen heeft, nu ook stuk is en of het een probleem is dat hij de anderen toeristen ophaalt om mee te gaan op safari. Uiteindelijk vertrokken wij rond 10:30 wat achteraf ook niet erg was omdat wij weinig dieren tegenkwamen. De gids was duidelijk erg vermoeid en was er niet helemaal bij hoewel hij continu veel aan het bellen was, konden wij wel merken dat er wat aan de hand was. En dat bleek dus ook zo te zijn. Hij en zijn vrouw waren namelijk opgelicht. Zijn vrouw was gebeld dat hun zoon was gevallen op school en een beenbreuk had. Hij was nu in het ziekenhuis maar de dokter moest eerst betaald worden 10000 shilling. Zijn vrouw heeft dat overgemaakt, en kwam er daarna achter dat zij opgelicht was. Zij belde haar man in tranen op. En vanaf dat moment was hij eigenlijk alleen nog maar daar mee bezig. Nadat de andere toeristen weer verder gingen met de andere auto zijn wij teruggereden naar de lodge waar wij verbleven. De gids was duidelijk moe en met het geven van extra suiker en het houden van zinloze gesprekjes (vooral Roelanda) probeerden wij hem wakker te houden. Zelf stapte hij ook twee keer uit de auto om even te strekken. Tijdens deze gamedrive weinig gezien aan dieren. En hebben einde van de middag bij het zwembad gelegen met een prachtig uitzicht op het park. ’s Avonds kwam er nog een boda rijder met een flex Amarula dit is een soort likeur lijkt wat op baileys, deze kregen wij van de gids omdat hij de naam Roelanda op Amarula vind klinken.
Dag zeven zijn wij rond een uur of 8:00 weer teruggereden naar Mombasa. Waar de temperatuur weer veel hoger ligt. Tijdens het omwisselen van mijn koffer bij Kate, kwam Roelanda erachter dat haar camera nog in de bus lag. Gelukkig kwam de gids deze nog brengen nadat hij zijn bus had weggebracht. In de loop van de middag zijn wij naar het appartement gegaan waar wij tot maandag ochtend hebben gezeten. Maandag zijn wij wezen snorkelen in Watamu. Ook dit was op z’n Afrikaans geregeld. Hoewel het al een paar weken bekend is dat wij richting Watamu zouden gaan, had ik op zondag avond nog geen informatie. (behalve dat Kate zeker wist dat wij niet om 6:00 in de ochtend opgehaald werden) nadat ik had gebeld, moest alles nog worden kort gesloten. En jawel toch 6:00 in de ochtend klaarstaan. Wat voor ons overigens geen probleem is als ochtendmensen. Maar wel een beetje jammer dat wij vervolgens een uur moeten wachten voordat de boottocht begint. Watamu is een toeristische plaats met voornamelijk Italianen. De Afrikanen spreken dan ook goed Italiaans en nauwelijks Engels. Op de boot zaten wij alleen maar met Italianen en hadden niet door dat alle informatie werd gegeven in het Italiaans. Tijdens de lunch kwam het personeel er pas achter dat wij geen Italianen werden. (omdat wij allebei geen vis eten en dit blijkbaar op de boot al gevraagd werd). Na het snorkelen zijn wij naar een hostel gebracht waar wij twee dagen verblijven. In tegenstelling tot Mombasa is het hier zo toeristisch dat je ook als het donker is over straat kan lopen. De omgeving voelt als een echte vakantie. Het verkopen van goederen en het onderhandelen blijft wel hetzelfde.

Vanaf woensdag vertrekken wij weer richting Mombasa waar wij in een resort gaan verblijven van een Belgische man. Donderdag staat er nog een afspraak bij APDK en dan nog twee volle dagen flink genieten voordat de Nederlandse bodem weer wordt aangeraakt.

Gea

Heerlijk genieten. De tijd is omgevlogen. Tot gauw

Lina

Weer mooi je belevenissen te lezen. Van sommige dingen ben ik blij dat ik het pas achteraf lees. Als het al weer goed gekomen is. Geniet er nog van de laatste dagen. En kijk er naar uit dat ik je zondag weer echt ga zien.?

Rianne

Wauw Alet! Wat vliegt de tijd en wat heb ik genoten van je verhalen.. net of ik af en toe even over je schouder mocht meekijken.. je schrijfstijl vind ik echt prettig en uitvoerig, dat prikkelt m'n fantasie ? Geniet geniet geniet, het is alweer bijna voorbij.. ik wens je een goede vlucht en kijk er naar uit om je weer te ontmoeten!! Liefs Rianne

Bea

Jammer dat er geen foto's zijn....was leuk geweest....bumper van de auto.....wel weer een mooi verhaal ;-). Goede terug reis, hopelijk is de cultuurschok niet te groot.